Miért jobb a CrossCore a TRX-hez képest?

A CrossCore is a függesztett erősítő eszközök csoportjába tartozik, Amerikában találták fel és körülbelül ennyi, ami azonos a TRX-szel.

Statikus izmok

Először is a CrossCore-t a csapágyas csigája teszi különlegessé és így az azon átvetett kötélnek nincs súrlódási ellenállása, így a kötél teljes szabadsággal futhat (a TRX terhelés alatt nem tud megcsúszni, tehát stabil, mintha egy falnak támaszkodnánk).

 

Már egy statikus rátámaszkodásnál is érezhető, hogy sokkal több izomtónust kell létrehozni és munkába állítanunk ahhoz, hogy egyensúlyban maradjunk. Mivel az emberek jó része aszimmetrikus a jobb vagy bal kezes dominancia miatt, így ezt kompenzálva lehet csak egyensúlyban maradni rajta. A támaszt, illetve az egyensúlyt nem a két kötélszár adja, hanem a test megfeszítésével, az izmok tónusba hozásával érhetjük el.

Az egyensúly

Az egyensúly magas szintű megtartása szinte minden sport alapja. A stabilizációs izmok automatikus idegrendszeri visszacsatolására, sokszori próba elé állítására van szükség ahhoz, hogy alkalmazkodhasson az egyensúlyi szervünk az új kihívásokhoz. Erre a CrossCore azért a legalkalmasabb, mert az optimálisan hosszú kötélszár (GFlex túl rövid) biztosítja azt a teljes mozgáskiterjedést, amely minden gyakorlatnál szükségessé teszi az egyensúly megtartását. Ezt tudjuk fokozni úgy, hogy az elején stabilabb helyzetből, terpeszből végezzük a gyakorlatokat, később, ahogy ügyesedünk, ezt fokozatosan szűkítjük zárt állásig, amivel egyre nehezebb egyensúlyi helyzetet teremtünk és így nehezebbé tesszük az adott gyakorlatot.

Rotációs mozgás

A CrossCore az egyetlen, amely a rotációs, azaz a törzsfordításra épült gyakorlatokat teljes mozgásterjedelemben lehetővé teszi. A hosszú mozgásút nagyobb erőkifejtésre kényszeríti az egyensúly megtartása miatt az izmokat. A teljes törzsfordítás beépítése a gyakorlatokba életszerűvé, funkcionálissá teszi az izmok átdolgozását és így megfelel napjaink igényeinek. A rotáció sebességét növelve a haránt- és ferdehasizmok hatványozottan nagyobb erővel kell, hogy működjenek.

 

Mozgáskoordináció

A hosszabb mozgásterjedelemből és az, hogy nincs a kötélszáraknak fix végállása, mert a csigán oda tolódik el a markolat ahová húzzuk-toljuk, teszi szükségessé a magasabb szintű koordinált mozgást. Ez azt jelenti, hogy van támasztékod, de még sincs. Sokkal inkább a testben belülről kell izomzat szinten létrehozni a belső támaszt, illetve tartást. Tehát egy kitöréssel összekapcsolt 90°-os törzsfordításnál a két kötélszár csak utat mutat és keretet ad a mozgáshoz, de a megtartás és a koordináltság az belülről kell, hogy fakadjon, mert nincs stabil támaszték.

Dinamikus erő

Köztudott, hogy a legtöbb energia egy tömeg megindításához, illetve megállításához szükséges. Nézzünk egy autót. Ha azt akarod, hogy öt-hat mp alatt legyen százon, ahhoz két-háromszáz lóerő szükséges. Vagy egy gőzmozdonyt mi tud stopphatással megállítani, mekkora tömeg kell hozzá? A CrossCore-n például a váltott kezű fekvőtámasznál, ugyanilyen erőhatások érik az izomzatot. Hirtelen meg kell indítani a mozgást, majd lefékezni és újraindítani a másik oldalon, mindezt váltott kézzel úgy, hogy a test súlya egy kézre nehezedik. Ilyen és ehhez hasonló feladatok tucatjait végezhetjük a CrossCore-ral és ezekkel a mozgásokkal a CrossCore sokkal dinamikusabbá, robbanékonyabbá teszi az izomzatot, mint versenytársai.

Kardió-hatás

A CrossCore különlegessége, hogy nem csak a lábmunkát tudjuk kardió hatásúvá tenni, hanem a toló-húzó karmunkát is, amibe a CrossCore sajátosságából adódóan bekapcsolódik a rotációt végző törzsizomzat is, így egyszerre kétszer-háromszor annyi izom kapcsolódik be egy gyakorlatba, mint a konkurenciánál.

Aszimmetria csökkentése

A két kötélszár szabad elmozdulása lehetővé teszi, hogy a jobb és a bal oldalunkat más-más erőhatással dolgozzuk meg úgy, hogy közben a stabilizációs izmok aktívan működésbe vannak állítva. Ez például teniszezőknél, kézilabdázóknál, kenusoknál, stb. szinte nélkülözhetetlen.

Nyújtás

Nagyobb mozgásszabadságot biztosít az ízületek lenyújtásához, jobban tud igazodni a speciális igényekhez. A hosszú mozgásút és a teljesen szabad elmozdulás korrekciós lehetőségeket rejt magában.

Élményszint

Azáltal, hogy nincs egy stabil pont, aminek Isten igazából neki lehet feküdni, hanem folyamatosan keresni kell az egyensúlyt, a stabilitást, a szimmetriák megtartását, ez az érzés új kihívásokat jelent a testnek és szinte egy kalandos, élménnyel teli edzésmunkát biztosít.